RUUD SLEMMER

“De komende jaren neemt het aantal ouderen in ons land rap toe. Over tien jaar is een op de drie Nederlanders ouder dan 55 jaar. Als je bedenkt dat mensen vanaf een jaar of 65 meer zorg nodig hebben, moeten zorgverleners anticiperen op een aanstormende klantengroep. Een kwestie van voorbereiden dus. Maar hoe doe je dat als huisarts, tandarts of apotheker?”, aldus Ruud Slemmer.

Zorg voor de toekomst

Samen met Ruud Slemmer, manager zorg bij KPN Health, namen we een kijkje in onze toekomst. Zo zijn er trends gesignaleerd voor apps die bewegingspatronen monitoren bij ouderen thuis, om afwijkingen in een vroeg stadium te signaleren. En is het in Londen al heel normaal om te beeldbellen met de dokter. Digitalisering is een logische stap als er te veel patiënten zijn voor het aantal zorgverleners. Denk maar aan het creëren van een bezorglijn om te voorkomen dat je als apotheker straks lange rijen klanten aan je balies hebt staan.

THE PATIENT WILL SEE YOU NOW
Door de bezuinigingen in de Nederlandse zorg is het aantal zorgverleners afgelopen jaren drastisch verlaagd. Hoe zorg je dan dat er toch voldoende zorg is? Het antwoord lijkt te liggen in de ICT. Slemmer voorspelt dat het over pakweg 10 jaar de normaalste zaak van de wereld is dat dokters aan huis komen. Ziekenhuizen in de huidige vorm houden op te bestaan, worden mobieler. Met een videoconsult hoeven kwetsbare ouderen niet door weer en wind naar de praktijk of ziekenhuis, en de arts kan sneller schakelen.

ICT
Daarvoor moet er wel nog een en ander gebeuren. Op digitaal vlak, maar zeker ook op persoonlijk vlak. De 55-plusser moet voorbereid worden op online zorg en computervaardig worden gemaakt. Sinds vorig jaar is er de Persoonlijke Gezondheidsomgeving (PGO). Een digitale plek om al je medische gegevens op 1 plek te bundelen. Het gaat om informatie van ziekenhuizen, huisartsen, tandartsen en andere zorgaanbieders. Het mooie van de PGO is dat de patiënt het zelf kan aanvullen met gegevens zoals gemeten bloeddruk, hartslag of sportprestaties, maar ook bepaalt wie de PGO in kan zien: de mantelzorger die een keer per week langskomt, de apotheek of een dochter.

GA ACTIEF AAN DE SLAG
Patiënten gaan dit niet uit zichzelf oppakken. Met een beetje hulp kun je mensen wél voorbereiden. Slemmers tip is om in gesprek te gaan met je patiënt of cliënt. “Praat er samen over. Wat staat er allemaal in je PGO, wie wil je toegang geven en waar voel je je veilig bij? Laat mensen weten dat ze zelf de regie voeren.” Slemmer voorziet trouwens ook een nieuw beroep in de toekomst: de huis-ICT’er, die patiënten ICT-vaardig maakt. “Iemand die – óók aan je moeder van 86 -  thuis uitlegt hoe de knoppen werken. Zodat een digitale wachtkamer straks net zo normaal wordt als een medicijn ophalen bij de apotheek.”

SAMENWERKING NODIG VOOR INNOVATIES IN DE ZORG
“Als ik één oproep zou mogen doen, is het om meer samen te werken. Zorg-aanbieders en ICT-specialisten zijn al in gesprek met elkaar en de eerste artsen werken al met slimme apps. Als zorgverlener is het belangrijk om nu voorop te lopen. Lees je in, haal informatie online, werk samen met collega’s en deel je kennis. Heb ook oog voor veiligheid binnen de samenwerking. Zo beheren wij het grootste zorgnetwerk van Nederland voor de eerste- en tweedelijns zorgverleners en zorgen er voor dat er binnen dit netwerk veilig samengewerkt kan worden. Heb je als zorgverlener zelf vragen over de veiligheid van informatie-uitwisseling? Vraag het ons. Zorg voor de toekomst!”, aldus Ruud Slemmer.