Mijn Zaak Zoetermeer starterskrant

De regio Pijnacker-Nootdorp, Lansingerland en Zoetermeer kent ontzettend veel deskundigen waar je informatie in kunt winnen over het starten van je bedrijf. Zij kunnen je voorzien van tips zodat jij op alle fronten klaar bent voor het ondernemerschap. Een aantal tips hebben we alvast voor je verzameld.

Klaar voor de start van je eigen bedrijf

KLAAR VOOR DE START VAN JE EIGEN BEDRIJF
Een gedegen voorbereiding vergroot je kansen op een goede start van je onderneming. Welke rechtsvorm past het beste bij jouw bedrijf, zijn er vestigingseisen, hoe zit het met belastingen, wat zijn de risico’s? Onderzoek je mogelijkheden en laat je informeren. Maak daarbij ook gebruik van de kennis van andere ondernemers. In Ter Zake Het Ondernemershuis op Markt 3 in Zoetermeer worden regelmatig bijeenkomsten georganiseerd en kun je in gesprek gaan met spreekuurhouders. Op tzho.nl kun je meer informatie vinden.

Irma de Graaff
Ondernemerscoach Ter Zake Het Ondernemershuis
www.tzho.nl



JOUW (ONLINE) ADMINISTRATIE OP ORDE

  • Doe vooraf de ondernemerscheck via de site van de Belastingdienst om achteraf onaangename “verrassingen” te voorkomen.
  • Vraag jaarlijks een voorlopige aanslag inkomstenbelasting/ZvW aan zodat je maandelijks een bedrag reserveert en betaald aan de Belastingdienst.
  • (Laat) de financiële administratie online verwerken; dit is veilig, betrouwbaar en altijd beschikbaar.
  • Houd een urenadministratie bij om het aantal uren juist aan te kunnen tonen aan de Belastingdienst.
  • Facturen die digitaal worden ontvangen c.q. verstuurd dienen ook digitaal bewaard te worden. De Belastingdienst verplicht je eigenlijk om een digitale ordner te gebruiken, waarbij alle facturen op een juiste wijze zeven of tien jaar lang worden bewaard.

Brian de Jong
Bloemendaal Ruigrok 
www.bloemendaalruigrok.nl

Larissa van Staalduinen
Worell & Jetten
www.worrelljetten.nl



GOED VAN START MET DE BELASTINGDIENST
Start je als ondernemer? Dan krijg je op verschillende manieren te maken met de Belastingdienst.  Schrijf je onderneming in in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. De Kamer van Koop-handel geeft je gegevens aan de Belastingdienst door. Je hoeft je onderneming dus niet apart aan te melden bij de Belastingdienst. Zet een administratie op. Dat is nodig om belastingaangifte te kunnen doen. Met een goede administratie kun je ook snel zien hoe je onderneming ervoor staat. Als ondernemer heb je een beveiligde omgeving op www.belastingdienst.nl. Hier kun je digitaal aangifte doen en andere zaken regelen. Tussen het einde van een boekjaar en het betalen van de belasting-aanslag(en) over dit jaar kan veel tijd zitten. Reserveer hiervoor al tijdens het boekjaar een deel van je winst. Kijk op www.belastingdienst.nl voor nog meer informatie.

Ruud Hamilton
Belastingdienst
www.belastingdienst.nl

 

IKGASTARTEN.NL
www.ikgastarten.nl is een online initiatief van de Rabobank, de bank voor startend Nederland. De webpagina is bedoeld voor startende ondernemers én voor mensen die nu nog in loondienst zijn, maar overwegen om ook de sprong te wagen. Iedere dag worden er op deze site nuttige informatie en tips geplaatst, die het leven van de ondernemer makkelijker en leuker maken. Rabobank kan jou onder meer op weg helpen met een zakelijke rekening en relevante verzekeringen.

Marjolein van Gunst
Elly Hemmelder
Rabobank Regio Den Haag

 

SOCIAL MEDIA INZETTEN VOOR JE BEDRIJF
Begin altijd goed met het bepalen van de doelgroep. Veel bedrijven slaan de plank mis in de vorm van communiceren via social media, al gaat het soms alleen al om het gebruiken van ‘u’ of ‘jij’. Social media is booming, waar je een aantal jaar geleden kon uitblinken, is het nu vanzelfsprekend dat een bedrijf online vind- en zichtbaar is.  Social media wordt toch vaak als bijzaak gezien, terwijl het een dagtaak hoort te zijn binnen je bedrijf. Dit moet natuurlijk niet een reden zijn om er onvoorbereid aan te beginnen. Het beste is helemaal goed aanpakken of gewoon niet. Laat je ook altijd goed informeren of besteed het uit. Ik zie vaak dat bedrijven veel tijd erin stoppen, maar geen enkel resultaat zien. 

Roy Vathorst
RV Webdiensten
www.rvwebdiensten.nl

 

CONTRACTEN IN DE PRAKTIJK
Wil jij als ondernemer jouw zaken aan de voorkant juridisch goed geregeld hebben? Dan is een eerste gesprek met mij het beste uitgangspunt. Waarom? Omdat ondernemen leuk moet zijn. Als professioneel betrokken jurist voor de ondernemende sector ondersteun ik jou als ondernemer op praktische en informele wijze.  Van het geven van juridisch advies over zakelijke afwegingen, conflict-bemiddeling, tot het opstellen van (arbeids-) contracten, (samenwerkings-)overeenkomsten en algemene voorwaarden en indien nodig procesvertegenwoordiging. Zodat jij als ondernemer kan doen waar jij goed in bent: ondernemen! Een juridische bedrijfscheck bestaat al vanaf 85,-. Vraag die aan, dan maken wij samen nader kennis.

Debby ’s Gravendijk
DSG Legal
www.dsglegal.nl

 

STARTEN ALS ZZP’ER 

  • Realiseer je dat je een bedrijf begint wanneer je als zzp’er start.
  • Maak een ondernemersplan zodat je weet hoe je bedrijf in de markt ligt en je inzicht hebt in de kosten.
  • Verzekeren is niet verplicht, maar kan wel heel verstandig zijn.
  • Algemene voorwaarden zijn de spelregels tussen jou en je klanten.
  • Maak een schriftelijke overeenkomst om onduidelijkheden achteraf te voorkomen.
  • Sluit je aan bij ZZP Nederland en ontvang als starter antwoord op al je ondernemersvragen via de helpdesk, download de gratis algemene voorwaarden, model overeenkomsten en online factuurprogramma en incasseer korting op diverse ondernemersverzekeringen.
  • Vraag naar het gratis Handboek ZZP: daar heb je wat aan.

BEPAAL JE EIGEN TARIEF

  • Een tarief kan per uur, week, maand, jaar of per klus worden afgesproken. Bepaal van tevoren wat jij als ondernemer het meest prettige uitgangspunt vindt.
  • Schat in wat je kosten zijn op jaarbasis. Voorbeelden van kosten zijn o.a. een laptop, bedrijfsauto, huur bedrijfsruimte, verzekeringen, reiskosten, website, geld voor later of voor ziekte en niet vergeten: hoeveel moet je overhouden om een beetje lekker te leven.
  • Schat in hoeveel uren je kunt werken op jaarbasis. Vul deze gegevens in de volgende formule; Kosten: uren = tarief.
  • Elementen die invloed hebben op de hoogte van je tarief zijn: schaarste dienst/product, ervaring, opleiding, zelfstandigheid en duur van de opdracht.
  • Let op: zorg voor je argumenten waarom jij op dit tarief bent gekomen. Dit geeft je een stevige basis bij de onderhandeling met een potentiele opdrachtgever of klant.

ZZP Nederland 
Maarten Post
www.zzpnederland.nl

 

5 TIPS VOOR EEN SUCCESVOLLE PITCH
Pak je podium! Wees pro-actief. Als jij kiest om zelf het initiatief te nemen (ook al is dat soms best spannend); en om met meer mensen die je nog niet of nauwelijks kent, contact te maken, ontstaan er verrassende resultaten. Overal liggen kansen om contact te maken. Je ontdekt het pas als jij contact maakt met een heldere boodschap. Begin maar eens jouw verhaal en jouw pitch te vertellen aan mensen op verjaardagen, bij de sportclub, netwerkbijeenkomst,
social media etc. 
Informatie. Zorg dat de informatie die jij vertelt niet alleen duidelijk is maar voor de ander ook aanstekelijk en aantrekkelijk is. Letterlijk aantrekkelijk: trekken jouw woorden de aandacht van de ander en zet je de ander ‘aan’. Je komt erachter door na je pitch gewoon te vragen wat voor beeld de ander heeft gekregen van jouw verhaal of wat hij ervan vindt. Je hoort dan gelijk of de ander je heeft gehoord en begrepen, welke informatie aanspreekt en welke woorden ‘een snaar’ bij de ander raken.
Tijd. Hoelang duurt een pitch? Mensen denken vaak 60”. Er is geen vaste lengte. Het antwoord is: zolang als de ander tijd voor jou heeft. Dit betekent dat jij de kern van je verhaal in verschillende lengtes paraat moet hebben. Wat zeg jij in 0,6”? Wat doe je in 6”? Wat pitch jij in 60”? Wat vertel jij in 600”? 
Contact. Pitchen begint met contact maken. En de keuze om wel of geen contact te maken, besluit je in een ‘split second’; in 0,6”. Als je 1 keer per dag besluit om geen nieuw contact te maken, omdat je steeds goede redenen hebt het voor je uit te schuiven, laat je 365 klantkansen per jaar lopen. Draai om die ‘contact’-sleutel!
Horen. Misschien wel de belangrijkste…!? Pitchen is niet alleen jouw informatie kort, krachtig en aanstekelijk overbrengen, maar vooral horen hoe de ander daarop reageert. Wat zegt hij? Hoe kijkt hij? Hoor de ander! En speel daar op in.

Patrick van Gils
TOPpresentaties
www.toppresentaties.nl

 

STARTEN MET EEN WW-UITKERING
Wil je weten wat de mogelijkheden zijn om vanuit een uitkeringssituatie te starten met een eigen onderneming en wat daarbij komt kijken? Doe dan de online training ‘Zelfstandig ondernemen met een WW-uitkering’ op www.werk.nl.

Marjolein Westerduin
UWV
www.werk.nl