Winkelen in de Zoetermeerse binnenstad wordt nog leuker. Met vriendelijk personeel dat nét dat stukje gastvrij zoetermeerextra aandacht biedt en voor de toekomst de ambitie om op straat zelfs city hosts in te zetten. De aanleiding is een leuke: een landelijke zoektocht naar de meest gastvrije binnenstad van Nederland.

Een gastvrije binnenstad? Ja, natuurlijk!

Zoetermeer doet dit jaar mee aan een landelijk project om de binnenstad nóg gastvrijer te maken. Het project bestaat uit twee onderdelen: het trainen van winkelpersoneel en het inzetten van stadsgastheren en -vrouwen. Naast Zoetermeer doen ook Eindhoven, Hilversum en Meppel mee aan de pilot. Aan het eind van dit jaar vindt er een meting plaats om
te kijken welke binnenstad het meest gastvrij is. Als Zoetermeer wint, zullen andere steden ons voorbeeld volgen!

Consumenten uit Zoetermeerse winkelgebieden over de gastvrijheid

gastvrij zoetermeer

Angela Patuel, bezoeker Stadshart:
“De eerste indruk is het belangrijkst”
“Gastvrijheid begint met een leuke ontvangst door vrolijke medewerkers bij het betreden van een winkel. De eerste indruk is het belangrijkst. Daar weet ik alles van, want ik werk in een schoenenwinkel. Wij schenken koffie en thee in de winkel. Die extra aandacht maakt het persoonlijker. Ik denk dat het Stadshart goed bezig is op het gebied van gastvrijheid. Kijk maar naar het twee uur gratis parkeren. Dat zorgt voor meer toegankelijkheid, ook voor mensen van buiten de stad.”

gastvrij zoetermeer

Elton Scholte, bezoeker Woonhart:
“Gevoel van thuis voelen is waar het om draait”
“Ik voel me echt ergens welkom als ik met mijn voeten op tafel durf te zitten. Dat gevoel van thuis voelen creëren is waar het om draait. Een winkel met een warme sfeer door leuke aankleding geeft al snel dat gevoel en het Woonhart biedt alles op het gebied van wonen. Daar krijg je dat gevoel vanwege het overdekt kunnen winkelen, vooral ideaal bij slecht weer. En lekker lunchen doe je dan natuurlijk bij Stichting Iedereen een Maaltijd.”

gastvrij zoetermeer

José Sluiman, bezoeker Dorpsstraat:
“Interesse tonen in de klant staat bovenaan”
“De goede bewegwijzering met routes tussen de Dorpsstraat en het Stadshart. Dat is voor mij een belangrijk onderdeel van gastvrijheid. Er zou nog wel iets meer groen kunnen komen. In de winkels staat oprecht interesse tonen in de klant bovenaan. In de Dorpsstraat merk je dat er goed geschoolde medewerkers staan. Zij zijn goede gastvrouwen en -heren en staan voor je klaar. Als je de volledige aandacht krijgt, ben je ook geneigd meer uit te geven!”

GASTVRIJ ZOETERMEER 
Zoetermeer doet mee aan het project Gastvrije Binnenstad, die tot eind dit jaar duurt. De gemeente luistert naar de mening van de inwoners om Zoetermeer nóg aantrekkelijker te maken. Dit gebeurt ook door het trainen van winkelpersoneel op klantvriendelijkheid en de komst van city hosts. 

www.zoetermeer.nl/gastvrijzoetermeer
Facebook: gastvrijzoetermeer