humanitas zoetermeer

Soms zit het tegen. Van de één op de andere dag kan je leven compleet op zijn kop staan door bijvoorbeeld een echtscheiding, ziekte, het overlijden van je partner of werkeloosheid. Langzamerhand raak je het overzicht kwijt en de problemen stapelen zich op. Financieel en emotioneel. Kleine problemen worden grote problemen. Gelukkig biedt Humanitas Zoetermeer perspectief. Voor mensen met een hulpvraag die samen met een vrijwilliger op eigen kracht iets aan hun uitzichtloze situatie willen veranderen. Nieuwe vrijwilligers zijn van harte welkom, ook op het gebied van vriendschappelijk huisbezoek, opvoedondersteuning en steun bij verlies. 

VRIJWILLIGERS WORDEN NIET BETAALD, OMDAT ZE ONBETAALBAAR ZIJN!

Ruim vijf jaar geleden wilde Cees van Stijn na zijn carrière in de financiële dienstverlening graag iets voor de maatschappij betekenen. Als coördinator van de activiteit Thuisadministratie maakt hij veel verborgen leed mee. “De term Thuisadministratie dekt de lading niet helemaal meer. Oorspronkelijk begeleidden we mensen die door omstandigheden hulp nodig hadden met het ordenen en structureren van hun administratie. Inmiddels hebben helaas zo’n 80% tot 90% van onze hulpvragers ook een schuldenproblematiek. Collega coördinator Marleen van Noortwijk sluit zich daarbij aan: “Het één heeft natuurlijk duidelijk met het ander te maken. Een chaotische administratie resulteert vaak in een schuldenproblematiek. Onze goed geschoolde vrijwilligers brengen de schulden in kaart en begeleiden de mensen eventueel naar Schuld-hulpverlening van de gemeente Zoetermeer.”

humanitas zoetermeer

SCHULDEN HEBBEN, IS EEN DAGTAAK    
“Sommige mensen melden zich rechtstreeks aan. Anderen worden doorverwezen door een hulpverlenende instantie, een woningbouwvereniging, een huisarts of door de gemeente. Soms trekt een werkgever aan de bel als hij/zij ontdekt dat schuldenproblematiek de oorzaak is van loonbeslag of het regelmatige ziekteverzuim van de werknemer. Als de pijn groot genoeg is, komen ze wel. We bespreken de aanmelding en Cees houdt een telefonische intake. De uitkomst zetten we uit in ons team van vijf coördinatoren waarvan er één de aanmelding oppakt. Vervolgens maakt deze coördinator een afspraak met de potentiële hulpvrager voor een uitgebreide thuisintake. Beelden zeggen immers meer dan woorden. Tot slot bespreken we het complete dossier nogmaals en zoeken we een geschikte vrijwilliger bij de hulpvrager,” aldus Marleen. 

IS ER EEN KLIK?
“Er moet wel een klik zijn tussen de hulpvrager en de vrijwilliger. Voor de koppeling van de juiste vrijwilliger aan de hulpvrager houden we rekening met de persoonlijkheid, de motivatie en problematiek van de hulpvrager. Iedere vrijwilliger heeft zo zijn expertise. Sommige vrijwilligers worden helemaal blij als ze bij iemand de chaos mogen ordenen en budgetteren,” vertelt Marleen. “Het is een kwetsbare groep, dus wij moeten ervoor zorgen dat de match zo goed mogelijk is. Je gaat namelijk wel de diepte in met elkaar en je geeft jezelf helemaal bloot,” vervolgt Cees. “Sommige vragen zijn uiterst confronterend. De vrijwilliger gaat het gesprek dan aan om met de hulpvrager tot een acceptabele en haalbare oplossing te komen.”

Croesinckplein 24-26B
2722 EA Zoetermeer
E    marleenvannoortwijk@humanitaszoetermeer.nl
M    06 - 131 226 59
E    ceesvanstijn@humanitaszoetermeer.nl
M    06 - 351 155 27
W    www.humanitaszoetermeer.nl